هاستینگ آذر وب

اموزش استفاده از کران جاب در سی پنل

اموزش استفاده از کران جاب

cron job چیست؟

کران جاب یک دستور لینوکس است که برای برنامه ریزی وظایفی که در آینده اجرا می شوند استفاده می شود. آنها معمولاً برای برنامه‌ریزی کارهای که به صورت دوره‌ای و پیوسته اجرا می‌شود استفاده می‌شوند.
به عنوان مثال، برای ارسال اعلان هر روز صبح, برخی از اسکریپت‌ها، مانند سیستم مدیریت محتوا دروپال و سیستم مدیریت مالی WHMCS ممکن است از شما بخواهند که cron jobs را برای انجام عملکردهای خاصی تنظیم کنید.
برای استفاده از cron jobs ها معمولا سه جزء وجود دارد که به صورت زیر میباشد :
1. اسکریپتی که قرار است فراخوانی یا اجرا شود.
2. دستوری که اسکریپت را به صورت تکراری و پیوسته اجرا می کند. این معمولاً در سیپنل تنظیم می شود.
3. عمل یا خروجی اسکریپت که بستگی به این دارد که اسکریپتی که فراخوانی می شود, چه کاری انجام می دهد.

اغلب، اسکریپت هایی که به عنوان cron job نامیده می شوند، فایل ها یا پایگاه های داده را تغییر می دهند. با این حال، می توانند کارهای دیگری را نیز انجام دهند که داده ها و اطلاعات روی سرور را تغییر نمی دهند، مانند ارسال اعلان های ایمیل.

اکثر اسکریپت هایی که نیاز به استفاده از cron job دارند، دستورالعمل های خاصی را در مورد آنچه که باید تنظیم شود، به شما ارائه می دهند. اغلب آنها دارای مثال هایی برای آشنایی شما با نحوه اجرای دستورات دارند.

درک مفاهیم کران جاب ها

Cron از نماد ها و علایم فشرده برای نمایش زمان ها و روزها استفاده می کند.

یک خط از تنظیمات معمولی ممکن است به شکل زیر باشد:
30 23 25 * * script.sh
نوشته ی بالا دارای پنج فیلد مجزا با فاصله سفید برای فواصل زمانی است که با یک فرمان همراه است.
شما علاوه بر سیپنل, می توانید برای کران جاب ها از SSH هم استفاده کنید. توجه داشته باشید سیپنل به علت رابط کابری و گرافیکی ای که دارد این امر را برای شما بسیار آسان تر کرده است. یکی از ویژگی های سیپنل که میتوان به آن اشاره کرد، وجود دو رابط برای زمان‌بندی کارها میباشد. یکی برای اسکریپت‌های نگهداری خود سیپنل و دیگری برای اسکریپت‌های کاربر.
اما قبل از این که به آموزش استفاده از Con job در سیپنل بپردازیم، بهتر است معنای نماد ها و علایم مورد استفاده در کران جاب ها را بشناسیم.

فیلدهای زمان نشان دهنده موارد زیر هستند :

• Minutes : به منظور دقیقه, یک عدد بین 1 تا 59.
• Hours : به منظور ساعت, باید یک عدد بین 1 تا 23 باشد.توجه کنید که کران ها از فرمت 24 ساعته استفاده میکنند و برای مثال 4 بعد از ظهر را باید 16 قرار دهید.
• Days of the month : به منظور روز های ماه ,باید یک عدد بین 1 تا 31 قرار دهید.
• Months : به منظور ماه میباشد و باید بین 1 تا 12 قرار دهید.
• Days of the week : به معنای روز های هفته میباشد و باید یک عدد بین 1 تا 7 قرار دهید.
فیلدهای دارای ستاره نشان می دهد که کار در هر بازه زمانی مربوطه اجرا می شود ,که با فیلدهای دیگر سازگار است.
برای مثال ما میخواهیم بازه زمانی “30 23 25 * *” را مورد بررسی قرارد دهیم:

منظور از این نوشته 30 دقیقه پس از ساعت 11 در روز 25 ماه میباشد. یا به عبارد دیگر ساعت 11:30 شب 25 هر ماه میباشد. از آنجایی که فیلدهای ماه و روز هفته حاوی ستاره هستند، اسکریپت در روزها و ماه هایی اجرا می شود که فیلدهای دیگر برای آنها معتبر هستند. در این مورد، هر روز و ماه.

آموزش استفاده از Cron job در سیپنل

توچه کنید که توضیحات بالا فقط به منظور آشنایی شما با کران جاب ها و درک مفهوم آنها بود. در کنترل پنل سیپنل شما بسیار راحت و آسان قادر به ساخت و تنظیم کران جاب ها خواهید بود. در ادامه مطلب به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد.
در صفحه کنترل پنل خود, در زیر تب Advanced بر روی گزینه Cron Jobs کلیک کنید.

کران جاب

در صفحه جدید,شما جدولی برای افزودن اسکریپت های جدید و تنظیم فواصل زمانی آنها پیدا خواهید کرد.

اموزش استفاده از کران جاب

برای ساده کردن پیکربندی، یک منوی کشویی با تنظیمات رایج مانند یک بار در هفته یا یک بار در ماه اضافه می کنیم.

استفاده از کران جاب

اگر در منوی کشویی اصلی, تنظیمی پیدا نکردید که متناسب با نیازهای شما باشد، یک فاصله زمانی را در کادرهای سمت چپ وارد کنید یا از منوهای سمت راست ,برای انتخاب از ورودی‌های معمولی برای هر دوره استفاده کنید.
در نهایت دستور یا مسیر اسکریپت خود را در قسمت Command وارد کرده و دکمه “Add New Cron Job” را بزنید تا ذخیره شود. Cron اسکریپت مورد نظر را به طور خودکار در فواصل زمانی که شما انتخاب کرده اید اجرا می کند.

جمع بندی

Cron ها یک ابزار ساده, اما قدرتمند برای خودکارسازی وظایف مدیریت سرور معمولی، تکراری و مواردی که ممکن است نیروی انسانی فراموش کند هستند. فرمت بازه زمانی, ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد، اما چند دقیقه مطالعه و آموزش درباره آنها, باعث صرفه جویی در ساعات زیادی از کار شما می شود، به خصوص اگر دانش خود را با ابزارهای پیکربندی سریع و آسان سیپنل و اسکریپت ها ترکیب کنید.

برای آموزش های بیشتر  در رابطه با سی پنل که یکی از محبوب ترین کنترل پنل های مدیریت هاست محسوب می شود،  لطفا به وب سایت ما به آدرس  azarweb.net مراجعه فرمایید و  از تمام آموزش های ما به صورت رایگان استفاده نمایید

هر لحظه همراهتان هستیم..

 

 

جدول محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *